یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

تنهایی می تواند فشار خون را افزایش دهد

۱,۴۷۵ بازديد


با توجه به مطالعات جدیدی که در دانشگاه شیکاگو انجام شده است، احساسات تنبلی مزمن در طول زمان موجب افزایش فشار خون می شود و بعد از چهار سال افزایش قابل توجهی ایجاد می کند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که برای اولین بار رابطه مستقیم بین تنهایی و افزایش بزرگتر فشار خون چهار سال بعد - یک لینک مستقل از سن و عوامل دیگر است که می تواند فشار خون را افزایش دهد، از جمله شاخص توده بدن، سیگار کشیدن ، استفاده از الکل و تفاوت های جمعیتی مانند نژاد و درآمد.

محققان همچنین این امکان را داشتند که افسردگی و استرس ممکن است به افزایش آن منجر شود، اما دریافت که این عوامل به طور کامل افزایش فشار خون را در میان افراد سالم 50 ساله و بالاتر نشان نمی دهد.

محقق Louise Hawkley در مقاله ای با عنوان "تنهایی پیش بینی کرده است که فشار خون بالا را افزایش می دهد"، در شماره جاری مجله روانشناسی و پیری منتشر شده است، "تنهایی به عنوان یک عامل خطر منحصر به فرد برای سلامتی رفتار می کند .

هاوکلی، دانشمند ارشد پژوهشی با مرکز شناخت شناسی و علوم اعصاب اجتماعی، بخشی از یک تیم پژوهشی دانشگاه شیکاگو است که کار پیشگام در مورد تاثیر تنهایی بر سلامت و کیفیت زندگی را انجام داده است. این شامل رونالد تیتد، رئیس تحقیقات بهداشتی است. کریستوفر مسی، استادیار پزشکی؛ و جان Cacioppo، تیفانی و مارگارت بلیک استاد خدمات در روانشناسی.

فشار خون بالا ، اغلب به عنوان یک تهدید خاموش به عنوان چند علایم، سلامت را از بسیاری جهات تضعیف می کند. این خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد و عملکرد کلیه را مختل می کند. اندازه گیری فشار خون سیستولیک بیش از 140 میلی متر، همچنین به نام فشار خون بالا، شایع ترین تشخیص اولیه در ایالات متحده است و عامل اصلی یا عامل در حدود 18 درصد مرگ و میر در این کشور است.تخمین زده می شود که 73.4 میلیارد دلار در سال است. با این حال، هر اندازه گیری بیش از 115 میلی متری خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد، بر اساس گزارش سال 2003 توسط کمیته ملی مشترک پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان فشار خون بالا.

مثل فشار خون، تنهایی گاهی اوقات آسان نیست تشخیص. هاوکلی گفت، افرادی که دوست و دوستان دارند و یک شبکه اجتماعی می توانند احساس تنهایی کنند اگر روابط خود را ناراضی پیدا کنند. برعکس، افرادی که تنها زندگی انفرادی زندگی می کنند ممکن است تنها نباشد، اگر چند روابط آنها معنادار و پاداش دهنده باشد.

داستان های مربوطه

این تیم تحقیقاتی را بر روی 229 نفر از افراد 50 تا 68 ساله انجام داد. گروه تصادفی انتخاب شده شامل سفیدپوستان، آفریقایی آمریکایی و لاتین بود که بخشی از مطالعات طولانی مدت پیری بودند. اعضای گروه از مجموعه سوالات خواسته شد تا تعیین کنند که آیا آنها خود را به عنوان یکنواخت درک می کنند. از آنها خواسته شد که ارتباطات خود را با دیگران از طریق مجموعه ای از موضوعات، مانند "من با مردم در اطراف من بسیار مشترک است"، "روابط اجتماعی من سطحی" و "وقتی که من می خواهم آن را پیدا کنید، می توانم همراهی پیدا کنم".

 مرکز مشاوره دانشگاه مرکز مشاوره روانشناسی   

در طی مطالعه پنج ساله، هاوکلی یک ارتباط واضح بین احساس تنهایی در ابتدای مطالعه و افزایش فشار خون در آن دوره پیدا کرد. او گفت: "افزایش ناشی از تنهایی تا دو سال به مطالعه منجر نشد، اما بعد از آن چهار سال بعد ادامه یافت."

حتی افراد با سطوح منحصر به فرد تنهایی نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. در میان همه افراد نمونه، افراد عجیب و غریب، فشار خونشان را بیش از 14.4 میلیمتر از فشار خونشان از همتایان ممتاز اجتماعی خود در طول دوره مطالعه چهار ساله افزایش دادند.

نگرانی افراد تنها در مورد ارتباطات اجتماعی ممکن است سبب افزایش فشار خون شود.

هاوکلی گفت: "تنهایی با انگیزه ای برای اتصال با دیگران مشخص می شود، اما همچنین ترس از ارزیابی منفی، رد کردن و ناامیدی است." "ما فرض می کنیم که تهدیدات ایمنی و امنیت یکی دیگر از عوامل مؤثر در تنهایی هستند، و این نگرانی در مورد تهدید اجتماعی می تواند به تغییرات عملکرد فیزیولوژیکی، از جمله فشار خون بالا، کمک کند."

دسته بندی فشارخون پایین

افت فشار خون وضعیتی (ارتوستاتیک): افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن از حالت نشسته یا بعد از دراز کشیدن است.

فشار خون پایین بعد از غذا خوردن (هایپوتنشن پست پرندیال): این افت فشار خون یک تا دو ساعت بعد از خوردن غذا رخ می‌دهد و بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هایپوتنشن ناشی از سیگنال‌های مغزی معیوب (هایپوتنشن عصبی): این اختلال که باعث افت فشار خون بعد از ایستادن طولانی مدت می‌شود، بیشتر بزرگسالان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که به دلیل ناسازگاری بین قلب و مغز رخ می‌دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.