شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

نرم افزار جدید ممکن است به کمبود های عمده در کودکان ADHD کمک کند

۱,۵۱۶ بازديد


یک مطالعه جدید نشان می دهد یک برنامه تمرین فشرده، پنج هفته ای است که در زمینه کاهش برخی از علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان نشان داده شده است.

محققان تغییرات قابل توجهی را برای دانش آموزانی که برنامه را در زمینه هایی از قبیل توجه، علائم ADHD، برنامه ریزی و سازماندهی، وظایف و حافظه کاری، شروع کرده اند، تغییر داد.

استیون بک، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: "این برنامه واقعا به نظر بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال ADHD تبدیل شده است.

"این دارو جایگزین نمی شود، بلکه می تواند یک درمان مکمل مفید باشد."

بک این مطالعه را با کریستین هانسون و سنتیا پفنبرگر انجام داد، دانشجویان روانشناسی در ایالت اوهایو. یافته های آنها در شماره نوامبر / دسامبر 2010 نشریه روانشناسی کودک و نوجوان بالینی منتشر شده است .

این محققان نرم افزاری را که توسط یک شرکت سوئدی به نام Cogmed در ارتباط با مؤسسه Karolinska، یک دانشگاه پزشکی در استکهلم، آزمایش شده است.

این نرم افزار برای بهبود یکی از کمبودهای عمده در افراد مبتلا به ADHD - حافظه کاری طراحی شده است.

حافظه کاری توانایی نگه داشتن اطلاعات به اندازه کافی برای رسیدن به یک هدف است. به عنوان مثال، شما باید یک شماره تلفن را به اندازه کافی به یاد داشته باشید تا بتوانید آن را شماره گیری کنید. دانش آموزان باید بخشی از یک کتاب را بخوانند تا به درک آنچه که در حال خواندن هستند، بخوانند.

هانسون گفت: "حافظه کاری در زندگی روزمره حیاتی است و مطمئنا برای موفقیت دانشگاهی، اما یکی از چیزهایی است که برای کودکان ADHD بسیار مشکل است."

این مطالعه شامل 52 دانش آموز در سن 7 تا 17 ساله بود که در یک مدرسه خصوصی در کلمبوس مشغول به تحصیل بودند، که کودکان را با ناتوانی های یادگیری در اختیار می گذارد، که بسیاری نیز دارای تشخیص ADHD هستند. همه کودکان از نرم افزار در خانه هایشان، تحت نظارت والدین و محققان استفاده می کردند.

این نرم افزار شامل مجموعه ای از 25 تمرین است که دانش آموزان باید طی 5 تا 6 هفته انجام دهند. هر جلسه 30 تا 40 دقیقه طول می کشد. تمرینات در یک قالب کامپیوتری بازی می شوند و برای کمک به دانش آموزان حافظه کار خود را بهبود می بخشند. به عنوان مثال، در یک تمرین یک ربات اعداد را در یک نظم خاص صحبت می کند، و دانش آموز باید بر روی اعداد ربات صحبت کند، بر روی صفحه کامپیوتر، در جهت مخالف.

پفنبرگر گفت: "در ابتدا، بچه ها آن را دوست دارند، زیرا این یک بازی است." "اما این نرم افزار دارای یک الگوریتم ساخته شده است که باعث می شود که تمرینات سخت تر شود زیرا دانش آموزان بهتر می شوند بنابراین کودکان همیشه به چالش کشیده می شوند."

نیمی از دانش آموزان در ابتدای مطالعه شرکت کردند. نیمه دیگر منتظر لیست بودیم و برنامه نرم افزاری را بعد از پایان دادن به دیگران به پایان رساندیم.

والدین و معلمان دانشجویان شرکت کننده اقدامات علائم ADHD کودکان و حافظه کاری را قبل از مداخله، یک ماه پس از درمان و چهار ماه پس از درمان کامل کردند.

نتایج نشان داد والدین به طور کلی کودکان خود را به عنوان بهبود در بی توجهی، تعداد کلی علائم ADHD، حافظه کاری، برنامه ریزی و سازماندهی و در شروع وظایف ارزیابی می کنند. این تغییرات هم بلافاصله پس از درمان و هم چهار ماه بعد از آن دیده شد.

داستان های مربوطه

در مورد اقدامات فردی، بین یک چهارم و یک سوم از کودکان پیشرفت قابل توجهی بالینی داشت - به عبارت دیگر، پیشرفت کافی برای والدین به راحتی قابل مشاهده است.

رتبه بندی معلمان، در حالی که در جهت بهبود بود، به اندازه کافی قوی نبود که از نظر آماری در این مطالعه قابل توجه باشد. بک گفت که این تعجب نیست، زیرا مطالعات بسیار کمی در مورد اقدامات معلم همیشه اهمیت دارد.

بک گفت: "معلمان تنها چند ساعت در روز بچه ها را می بینند و در همان زمان با بسیاری از کودکان دیگر هم برخورد می کنند. برای آنها دشوار است تغییرات را ببینند."

بک گفت: این اولین مطالعه منتشر شده است که آنها می دانند که این نرم افزار را در ایالات متحده آزمایش می کند. یکی از نقاط قوت مطالعه این است که از یک نمونه بسیار نمونه از کودکان مبتلا به ADHD استفاده کرد - مطالعات دیگر در سوئد کودکان را که دارو داشتند، حذف کرده بودند.

او گفت: "بیشتر بچه های مبتلا به ADHD در نوع خاصی از دارو هستند، به همین دلیل کمک می کند تا بدانند که چگونه این مداخله در این موارد کار می کند."

در این نمونه، 60 درصد دانش آموزان دارویی بودند. نتایج نشان داد که این برنامه به همان اندازه مؤثر بود، صرف نظر از این که آیا آنها دارو بودند یا خیر.

بک گفت: "دارو برای ADHD به طور مستقیم با حافظه کاری کمک نمی کند و برنامه آموزشی نیز می تواند مفید باشد."

"یکی از یافته های تشویقی این است که والدین حتی علائم ADHD را پس از برنامه بهبود دادند، و این تمرکز نیست. این برنامه بر بهبود حافظه کار تمرکز دارد."

بانک اطلاعات روانپزشکان و روانشناسان

بک گفت که نمیتوانند مطمئن باشند چگونه این برنامه برای کمک به بچه های ADHD کار می کند. اما به نظر می رسد که کودکان یاد می گیرند چگونه تمرکز و استفاده از حافظه کاری خود را بر کارهای روزمره بگذرانند و قادر به استفاده از این دانش در مدرسه و خانه می باشند.

یک انتقاد احتمالی از مطالعه می تواند این باشد که به گزارشات والدین تکیه می کند و والدین ممکن است منحرف شوند.

بک گفت: "این درست است، اما پدر و مادرانی هم هستند که روزانه و روزانه بچه ها را مشاهده می کنند، و آن ها کسانی هستند که بیشتر به تغییراتی که رخ می دهند توجه بیشتری می کنند."

محققان با توسعۀ کار با استفاده از اقدامات عینیتری از پیشرفت کودکان پس از استفاده از برنامه، گسترش می یابند.

دو همکاران دیگر این مطالعه ویلیام بنینگر، استادیار روانشناسی در ایالت اوهایو، و کریستن بنینگر، دانشجوی پزشکی دانشگاه Toledo

بک، هانسون و پفنبرگر هیچ علاقه مالی به شرکتی که نرم افزار را تولید می کند ندارد. ویلیام بنینگر علاقه مند است، اما در جمع آوری اطلاعات دخیل نبود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.